تولید محتوا چیست و همه چیز درباره آن

5 آبان 1400
نویسنده: اعظم بجاری

خب مسلما امروزه با شنیدن نام تولید محتوا اولین چیزی که به ذهن مخاطب می‌آید، محتوای متنی و نوشته است. اما این تمام ماجرا نیست. بلکه می‌توان این‌چنین بیان کرد که تولید کردن محتوای متنی تنها یک نوع از انواع تولیدمحتوا است و یک محتوا می‌تواند به‌صورت تصویر، ویدیو، اینفوگرافی و حتی صدا باشد.

امروزه تولید محتوا راهی برای معرفی محصولات و شناسایی خدماتتان به مشتریان است. درواقع در تولید محتوا یک هدف مشترک برای همه کسب‌وکارها وجود دارد و آن هم ایجاد آگاهی و جذب مخاطب است. حالا فرقی نمی‌کند که یک وب‌سایت معرفی محصول دارید، وبلاگ دارید یا می‌خواهید خدمات آموزشی ارائه دهید.

مراحل تولید محتوا

اگر قصد تولید محتوا برای کسب و کار خود و بازاریابی محتوایی دارید باید مراحل زیر جهت انجام کارتان مشخص شده باشد. در این مورد باید اشاره کنیم که برنامه ریزی شما و استراتژی شما از تولید محتوا بسیار مهم است. اینکه چه شرایطی دارید، چقدر می‌‎خواهید زمان اختصاص دهید و مواردی از این دست باید در مرحله اول مشخص شود. بعد از آن باید روال تولید محتوا و مسیری که قرار است آن را منتشر کنید را مشخص کنید و بدانید در تهیه محتوا چه مراحلی باید برای کسب و کارتان صورت بگیرد.

حالا به یک ابزار تولیدکننده محتوا نیاز دارید. آیا محتوای شما برای وب‌سایت نوشته می‌شود، آیا قرار است در شبکه‌های اجتماعی انتشار یابد؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند ابزارهای تولید محتوا را برایتان مشخص کند.

علاوه بر موارد یاد شده فرض کنید که کار تولید کردن محتوا تمام شده، نحوه انتشار و زمانبندی آن چگونه خواهد بود. در مرحله آخر هم نیاز خواهید داشت تا از نظر فنی به صورت حرفه‌ای محتوای خود را مورد بازبینی قرار دهید تا یک محتوای سئو محور و مناسب داشته باشید. البته روالی که بیان کردیم ممکن است به روش‌های مختلف انجام شود. اما به طور کلی کارهای اشاره شده در تولید، محتوا انجام خواهد شد. مقاله مراحل نوشتن محتوا نیز در این زمینه می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

استراتژی محتوایی

چرا بهتر است تولید محتوا برون سپاری شود؟

هر محتوایی که تولید می‌کنید باید بتواند سؤالاتی را پاسخ دهد، اهداف کسب‌وکار مورد نظر را بیان کند. همچنین سیستمی که با آن تولید محتوا صورت می‌گیرد مشخص باشد. نوع تعامل با کاربر معلوم باشد و مواردی ازاین‌دست. شاید از خود بپرسید، حالا یک صاحب کسب‌وکار نوپا یا سایتی که تازه آغاز به کارکرده است، چگونه قادر خواهد بود تا این‌همه کار را انجام دهد. در ثانی شاید هیچ‌کدام از اعضای تیم استارتاپ و یا کسب‌وکاری که مدنظر است ایده و یا دانشی در این زمینه نداشته باشند.

اینجاست که اهمیت برون سپاری تولید محتوا خود را نشان می‌دهد. درواقع یک تولیدکننده محتوا و گروهی که در زمینه همکاری در تولید محتوا همراه شما خواهد بود، گام‌به‌گام همراه کسب‌وکار شما می‌شوند و شما را در این زمینه یاری می‌دهد. درواقع شما با این کار، هزینه‌ها و زمانی که برای یادگیری تولید  محتوا صرف می‌کنید را کاهش خواهید داد. چرا؟ چون مسلم است دنیای تولید محتوا بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در ظاهر شاهد آن هستیم.

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا باید بدانند که تولید کردن محتوا درواقع سیستمی است که در مسیر رسیدن به هدف به کمکشان می‌آید. برای تولید کردن محتوا در ابتدا باید ببینیم که کسب‌وکار، استارتاپ و هر آنچه که برایش به تولید محتوا نیاز دارید، چه نوع محتوایی می‌خواهد. برای آن دسته از افرادی که تنها صاحب کسب‌وکار هستند و ایده‌ای در این زمینه ندارند، پیشنهاد می‌دهیم تا با مشاوران ما، به‌صورت رایگان مشورت کنند. برای آن دسته از افرادی که تصمیم خود را در مورد نوع محتوا گرفته‌اند نیز ضمن مشاوره‌ای رایگان پیشنهاد می‌دهیم که به صفحه سفارش محتوای ما مراجعه کنند.

تولید محتوا چیست و همه چیز درباره آن

روش‌های تولید محتوا

خوب است بدانید تولید کردن محتوا به‌طورکلی به سه روش انجام می‌شود:

  • تولید محتوا درواقع می‌تواند شامل معرفی کسب‌وکار و محصولات شما باشد.
  • می‌تواند راه ارتباطی با مشتری باشد و باعث جذب مخاطب شود.
  • می‌تواند به‌صورت دوره‌ای یعنی روزانه، هفتگی و … تولید و منتشر شود. این بخش مربوط به سایت‌ها و وبلاگ‌ها خواهد بود. درواقع امروزه سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مشتریان زیادی را به خود جذب کنند. که البته این نوع از محتواها باید بر اساس قوانین استاندارد سئو و موتورهای جستجو نوشته و یا تولید شوند.

چقدر باید تولید محتوا صورت بگیرد؟

در پاسخ به این سؤال باید اشاره کنیم که میزان محتوا، با توجه به نوع کسب‌وکار و صنعتی که قرار است برایش تولید محتوا شود، متفاوت خواهد بود. شاید شرکتی تنها برای مدتی کوتاه نیاز به این کار داشته باشد و تنها وب‌سایت ایستایی نیاز دارد که فقط اطلاعات محصولاتش را به نمایش بگذارد. اما برای حضور موفق در دنیای آنلاین و کسب تجربه خوب از دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا باید یکی از کارهای مداوم شما باشد.

یعنی تا زمانی که مشتری وجود دارد، شما باید بتوانید آن را از طریق تولید محتوا جذب کنید. به عنوان مثال ممکن است وبلاگی متعلق به یک داروخانه باشد که کاربرانش هر روز از آن به‌عنوان مجله‌ای اینترنتی استفاده می‌کنند. این داروخانه از این وبلاگ برای جذب غیر مستقیم مشتریانش استفاده می‌کند. پس لازم است همیشه آپدیت شود و هر روز به مقاله جدید نیاز خواهد داشت.

محتوا را می‌توان سنگ بنای کسب‌وکار اینترنتی شما نیز معرفی کرد. بنابراین در مواردی ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا کارایی‌اش خود را نشان دهد. اما در نهایت رشد آن برای کسب‌وکار شما سود فراوانی را به ارمغان می‌آورد. این حرکت می‌تواند کم‌کم مشتریان شما را زیاد کند. می‌تواند نام شما را در ذهن مخاطبان قرار دهد و به‌صورت غیرمستقیم آن‌ها را جذب کند. پس نیاز به دانش و منابع زیادی برای این کار دارید که باز هم اشاره می‌کنیم یک گروه تولیدکننده محتوا می‌تواند شما را در این راه یاری کند. برای اینکه بتوانید از تولید محتوا در جهت رشد خود استفاده کنید، باید آن را به صورت منظم تولید کنید.